Znaczenie węglowodanów w treningu

Wydolność osoby trenującej jest uzależniona od wielkości zasobów energetycznych nagromadzonych w organizmie. 

Podczas wysiłku organizm najpierw wykorzystuje glikogen nagromadzony w mięśniach i w wątrobie, dopiero później tłuszcze z tkanki tłuszczowej oraz wewnątrzmięśniowej.

Aby trening był efektywny TRZEBA spożywać węglowodany. W przypadku bardzo intensywnego treningu, kiedy jest niedostateczna ilość węglowodanów w diecie organizm jako źródło energii korzysta z białek mięśniowych.

Pewnie zastanawiasz się na jak długo podczas wysiłku starcza energii z glikogenu. Zaraz do tego dojdę. Organizm człowieka posiada ograniczoną zdolność magazynowania cukrów, głównie w formie glikogenu mięśniowego

Przeciętna zawartość węglowodanowych i tłuszczowych źródeł energii podczas wysiłku fizycznego

Węglowodany – Zapasy w organizmie (g)
Glukoza we krwi – 3-5

Glikogen mięśniowy – 300-400

Glikogen wątrobowy – 80-100

Tłuszcz – Zapasy w organizmie (g)
Tkanka tłuszczowa – ok 9000

Tłuszcz wewnątrzmięśniowy – ok 500

Zapasy glikogenu rozkładają się następująco: około 79% w mięśniach (glikogen mięśniowy)- przeciętnie 300-400g, 14% w wątrobie (glikogen wątrobowy)- przeciętnie 80-100g, i 7% we krwi (glukoza)- przeciętnie około 3-5g.

Najmniej glikogenu w mięśniach i w wątrobie jest na czczo, po okresie przegłodzenia. Po posiłku, w skład którego wchodzą węglowodany, zasoby jego w wątrobie ulegają zwiększeniu.

Zasoby glikogenu w czasie intensywnej pracy (około 70% VO2max) mogą zostać zużyte już po 90 minutach. Następnie organizm korzysta z innego zasobu energetycznego tzn. z kwasów tłuszczowych obecnych we krwi, mięśniach i tkance tłuszczowej. Jednak procesy te są u nas osłabione, i wymagają dużo energii, dlatego też po wyczerpaniu glikogenu pojawia się zmęczenie.

Aby temu zapobiec należy uzupełnić odpowiednio zapasy glikogenu przed wysiłkiem i wprowadzić odpowiednią regenerację po wysiłku, a we wskazanych przypadkach dostarczać sobie glukozę także w trakcie treningu, szczególnie wytrzymałościowego.

Ale pamiętaj! Dostarczanie węglowodanów w trakcie wysiłku rozważ dopiero po ponad 1-1,5h np. biegu, pływania czy jazdy na rowerze (innej pracy wytrzymałościowej)! Wcześniejsze ich podawanie nie ma żadnego uzasadnienia. A jedynie węglowodany zakumulują się w postaci tłuszczu.

Źródlo: Sherman 1995; Fizjologiczne podstawy wysiłku fizycznego, J. Górski


Ewa Trusewicz

Dietetyk z wykształcenia oraz przede wszystkim z powołania. Zainteresowanie psychologią przekształciło się w Dietcoaching. Skupiam się na indywidualności podopiecznego. Każdy z nas jest inny i dlatego żywienie powinno być podporządkowane wszelkim aspektom życia człowieka. Chora na chorobę tarczycy Hashimoto pomaga innym chorym.


'Znaczenie węglowodanów w treningu' 30 komentarzy

  1. Avatar

    12 maja 2013 @ 14:10 Anonymous

    Pani Ewo, prosze o rade, co powinnam je&#347&#263 po treningu?przychodz&#281 ok 20 po fitnesie(ok 3h)o 22 k&#322ad&#281 sie spa&#263…co powinnam zje&#347c i czy w ogóle?dodam ,&#380e jestem „bezglutenowo-bezmleczna” dzieki za wszelkie porady.

    Odpowiedz

  2. Avatar

    12 maja 2013 @ 15:18 Ewa Trusewicz

    Ewa prosz&#281 :)3 h? a co9 wówczas robisz? czy s&#261 to zaj&#281cia czy jaki&#347 trening si&#322owy? i jak cz&#281sto jeste&#347 na si&#322owni?

    Odpowiedz

  3. Avatar

    12 maja 2013 @ 20:10 Anonymous

    Pani Ewo, prosze o rade, co powinnam jeść po treningu?przychodzę ok 20 po fitnesie(ok 3h)o 22 kładę sie spać…co powinnam zjeśc i czy w ogóle?dodam ,że jestem „bezglutenowo-bezmleczna” dzieki za wszelkie porady.

    Odpowiedz

  4. Avatar

    12 maja 2013 @ 21:18 Ewa Trusewicz

    Ewa proszę :)
    3 h? a co9 wówczas robisz? czy są to zajęcia czy jakiś trening siłowy? i jak często jesteś na siłowni?

    Odpowiedz

  5. Avatar

    13 maja 2013 @ 09:52 Anonymous

    A wiec Ewo!:)fitness trwa ok 3h ( zazwyczaj pilates-1h i 2 h-bardziej cardio tj step lub trening funkcjonalny lub spinning)zaj&#281cia ko&#324cz&#261 sie ok 20 wiec w domu jestem po tej godzinie.Staram sie &#263wiczy&#263 4 x w tyg (w dniach bez &#263wicze&#324 {a s&#261 to najcz&#281&#347ciej dni w których pracuje 24 godziny-jestem lekarzem}, nie ma problemu z kolacj&#261 bo najcz&#281sciej staram sie j&#261 je&#347&#263 ok 18/19).Wstaje tu&#380 po 5 rano do pracy wiec i nocny wypoczynek musi by&#263 odpowiednio wcze&#347nie.Dziekuje za wszelkie rady bo juz sama nie wiem jak sie od&#380ywia&#263, przychodz&#281 do domu po &#263wiczeniach g&#322odna jak wilk i rzucam sie na jedzenie(najcz&#281&#347ciej s&#322odkie owoce suszone)…i jak g&#322upia sama sie sobie dziwie czemu ciagle nie chudn&#281 tak jak bym chcia&#322a.Pozdrawiam i dziekuje Anka

    Odpowiedz

  6. Avatar

    13 maja 2013 @ 15:52 Anonymous

    A wiec Ewo!:)fitness trwa ok 3h ( zazwyczaj pilates-1h i 2 h-bardziej cardio tj step lub trening funkcjonalny lub spinning)zajęcia kończą sie ok 20 wiec w domu jestem po tej godzinie.Staram sie ćwiczyć 4 x w tyg (w dniach bez ćwiczeń {a są to najczęściej dni w których pracuje 24 godziny-jestem lekarzem}, nie ma problemu z kolacją bo najczęsciej staram sie ją jeść ok 18/19).
    Wstaje tuż po 5 rano do pracy wiec i nocny wypoczynek musi być odpowiednio wcześnie.
    Dziekuje za wszelkie rady bo juz sama nie wiem jak sie odżywiać, przychodzę do domu po ćwiczeniach głodna jak wilk i rzucam sie na jedzenie(najczęściej słodkie owoce suszone)…i jak głupia sama sie sobie dziwie czemu ciagle nie chudnę tak jak bym chciała.
    Pozdrawiam i dziekuje Anka

    Odpowiedz

  7. Avatar

    15 maja 2013 @ 12:07 Anonymous

    najlepiej nic nie jedz

    Odpowiedz

  8. Avatar

    15 maja 2013 @ 13:15 Ewa Trusewicz

    Aniu, je&#347li ostatni posi&#322ek jad&#322a&#347 ok 18 i wracasz do domu g&#322odna przed 21 a nie budujesz jako&#347 specjalnie masy mi&#281&#347niowej to jedzenie suszonych owoców nie jest najlepsz&#261 opcj&#261..zjedz co&#347, co b&#281dzie d&#322ugo si&#281 trawi&#322o – albo kawa&#322ek chudej piersi z kurczaka – sma&#380onej bez t&#322uszczu, i jakie&#347 warzywa (ogórek, pomidor, sa&#322ata – ale bez sosu, ew. ocet balsamiczny)lub chudy twaróg (max 100g) i jakie&#347 warzywa. Nie b&#281dziesz sobie podnosi&#322a poziomu glukozy we krwi na noc.Mam nadzieje, &#380e cho&#263 troch&#281 ukierunkowa&#322am :)Je&#347li jeste&#347 z Warszawy,&#321odzi czy Szczecina to mo&#380emy si&#281 spotka&#263 na konsultacje i postara&#263 uporz&#261dkowa&#263 diet&#281 zabieganego lekarza (powiem Ci, &#380e da si&#281, naprawd&#281, innym lekarzom, których prowadzi&#322am poprawi&#322o si&#281 sporo :)PozdrowieniaEwa

    Odpowiedz

  9. Avatar

    15 maja 2013 @ 16:28 Anonymous

    Chetnie…nawet bardzo…tyle tylko ze jestem z po&#322udniowej Polski i bli&#380ej mi do gór niz do morza:)…poza tym:zaczynam fitness ok 17 ostatni posi&#322ek mog&#281 zje&#347&#263 ok 15 bo inaczej by&#322by klops &#380o&#322&#261dkowo-jelitowy na ficie…wiec okres g&#322odu trwa od ok.15-20…troche d&#322ugo…g&#322upio tez w trakcie fitu je&#347&#263 czy przegryza&#263 prawda? chcia&#322abym tez troche masy mi&#281&#347niowej naby&#263…No nic postaram sie przej&#347&#263 na kurczaki lub inne chude mieso ew ryby z warzywami…a nabia&#322 tylko kozi wchodzi w gre…niestety…Dziekuje za rady pozdrawiam Anka

    Odpowiedz

  10. Avatar

    15 maja 2013 @ 16:31 Anonymous

    A jeszcze zapytam czy ewentualne od&#380ywki na bazie bia&#322ek sojowych mog&#261 by&#263? czasem robie taki mix:mleko owsiane, &#322y&#380ka kakao, 2 &#322y&#380ki bia&#322ek sojowych w proszku…

    Odpowiedz

  11. Avatar

    15 maja 2013 @ 18:07 Anonymous

    najlepiej nic nie jedz

    Odpowiedz

  12. Avatar

    15 maja 2013 @ 19:15 Ewa Trusewicz

    Aniu, jeśli ostatni posiłek jadłaś ok 18 i wracasz do domu głodna przed 21 a nie budujesz jakoś specjalnie masy mięśniowej to jedzenie suszonych owoców nie jest najlepszą opcją..zjedz coś, co będzie długo się trawiło – albo kawałek chudej piersi z kurczaka – smażonej bez tłuszczu, i jakieś warzywa (ogórek, pomidor, sałata – ale bez sosu, ew. ocet balsamiczny)lub chudy twaróg (max 100g) i jakieś warzywa. Nie będziesz sobie podnosiła poziomu glukozy we krwi na noc.
    Mam nadzieje, że choć trochę ukierunkowałam :)
    Jeśli jesteś z Warszawy,Łodzi czy Szczecina to możemy się spotkać na konsultacje i postarać uporządkować dietę zabieganego lekarza (powiem Ci, że da się, naprawdę, innym lekarzom, których prowadziłam poprawiło się sporo :)
    Pozdrowienia
    Ewa

    Odpowiedz

  13. Avatar

    15 maja 2013 @ 22:28 Anonymous

    Chetnie…nawet bardzo…tyle tylko ze jestem z południowej Polski i bliżej mi do gór niz do morza:)…poza tym:zaczynam fitness ok 17 ostatni posiłek mogę zjeść ok 15 bo inaczej byłby klops żołądkowo-jelitowy na ficie…wiec okres głodu trwa od ok.15-20…troche długo…głupio tez w trakcie fitu jeść czy przegryzać prawda? chciałabym tez troche masy mięśniowej nabyć…
    No nic postaram sie przejść na kurczaki lub inne chude mieso ew ryby z warzywami…a nabiał tylko kozi wchodzi w gre…niestety…
    Dziekuje za rady pozdrawiam Anka

    Odpowiedz

  14. Avatar

    15 maja 2013 @ 22:31 Anonymous

    A jeszcze zapytam czy ewentualne odżywki na bazie białek sojowych mogą być?
    czasem robie taki mix:mleko owsiane, łyżka kakao, 2 łyżki białek sojowych w proszku…

    Odpowiedz

  15. Avatar

    21 maja 2013 @ 17:06 Ewa Trusewicz

    Podgryza&#263 jab&#322ko nie jest g&#322upio :) sama tak robi&#281, albo shake proteinowy – po&#322ow&#281 wypi&#322am – wówczas jest równie&#380 lepsza wytzryma&#322o&#347&#263.od&#380ywka z bia&#322ek sojowych i taki mi&#378 jak poda&#322a&#347 mo&#380e by&#263 grunt &#380eby by&#322o tam ogólnie ze 25 g bia&#322ka. Po treningu fajnie zje&#347&#263 troch&#281 w&#281glowodanów (na mas&#281 mi&#281&#347niow&#261), ale o tak pó&#378nej porze nie radz&#281.Jakby&#347 mia&#322a wi&#281cej pyta&#324, zapraszam na konsultacje skype :)Pozdrowienia i du&#380o samozaparcia!Ewa

    Odpowiedz

  16. Avatar

    21 maja 2013 @ 23:06 Ewa Trusewicz

    Podgryzać jabłko nie jest głupio :) sama tak robię, albo shake proteinowy – połowę wypiłam – wówczas jest również lepsza wytzrymałość.
    odżywka z białek sojowych i taki miź jak podałaś może być grunt żeby było tam ogólnie ze 25 g białka. Po treningu fajnie zjeść trochę węglowodanów (na masę mięśniową), ale o tak późnej porze nie radzę.
    Jakbyś miała więcej pytań, zapraszam na konsultacje skype :)

    Pozdrowienia i dużo samozaparcia!
    Ewa

    Odpowiedz

  17. Avatar

    21 października 2013 @ 15:41 lastwhisp

    W przypadku gdy zastosujemy o trening, o którym ju&#380 pisa&#322a&#347, &#380e nawet po jego zako&#324czeniu spalamy… to je&#347li wykorzystamy ca&#322y glikogen podczas wysi&#322ku, a nast&#281pnie go uzupe&#322nimy, wówczas b&#281dziemy zu&#380ywa&#263/spala&#263 ten uzupe&#322niony glikogen czy t&#322uszcz? Mam nadziej&#281, &#380e zrozumia&#322a&#347 moje pytanie ;)))

    Odpowiedz

  18. Avatar

    21 października 2013 @ 21:41 lastwhisp

    W przypadku gdy zastosujemy o trening, o którym już pisałaś, że nawet po jego zakończeniu spalamy… to jeśli wykorzystamy cały glikogen podczas wysiłku, a następnie go uzupełnimy, wówczas będziemy zużywać/spalać ten uzupełniony glikogen czy tłuszcz? Mam nadzieję, że zrozumiałaś moje pytanie ;)))

    Odpowiedz

  19. Avatar

    22 października 2013 @ 07:12 Ewa Trusewicz

    B&#281dziemy mia&#322y podwy&#380szon&#261 przemian&#281 materii, czyli organizm b&#281dzie zu&#380ywa&#322 wi&#281cej energii na zwyczajne procesy &#380yciowe. Czyli po prostu spalasz wi&#281cej kcal. Je&#347li np wcze&#347niej podczas ca&#322ego dnia spala&#322a&#347 2000 kcal to b&#281dziesz np 2200.Uzupe&#322nianie glikogenu mi&#281&#347niowego równie&#380 jest wydatkiem energetycznym. Je&#347li nie ruszamy si&#281 intensywnie, a spo&#380ywamy mniej kcal ni&#380 wydatkujemy, wówczas spalamy t&#322uszcz.Mam nadziej&#281, &#380e odpowiedzia&#322am ;)

    Odpowiedz

  20. Avatar

    22 października 2013 @ 13:12 Ewa Trusewicz

    Będziemy miały podwyższoną przemianę materii, czyli organizm będzie zużywał więcej energii na zwyczajne procesy życiowe. Czyli po prostu spalasz więcej kcal. Jeśli np wcześniej podczas całego dnia spalałaś 2000 kcal to będziesz np 2200.

    Uzupełnianie glikogenu mięśniowego również jest wydatkiem energetycznym. Jeśli nie ruszamy się intensywnie, a spożywamy mniej kcal niż wydatkujemy, wówczas spalamy tłuszcz.
    Mam nadzieję, że odpowiedziałam ;)

    Odpowiedz

  21. Avatar

    23 października 2013 @ 01:56 lastwhisp

    Tak, dzi&#281kuj&#281 ;). A je&#347li ruszamy si&#281 intensywnie i spo&#380ywamy mniej kalorii? ;pMam wra&#380enie, &#380e cokolwiek bym nie robi&#322a waga, a nawet sylwetka, stoi w miejscu jak zakl&#281ta… ;(

    Odpowiedz

  22. Avatar

    23 października 2013 @ 07:56 lastwhisp

    Tak, dziękuję ;). A jeśli ruszamy się intensywnie i spożywamy mniej kalorii? ;p
    Mam wrażenie, że cokolwiek bym nie robiła waga, a nawet sylwetka, stoi w miejscu jak zaklęta… ;(

    Odpowiedz

  23. Avatar

    30 października 2013 @ 18:13 Ewa Trusewicz

    hm, to zobacz na to, mo&#380e to jest akurat Twój problem :) https://dietaifitness.pl/2012/10/5-sposobow-jak-przerwac-okres-w-ktorym.html

    Odpowiedz

  24. Avatar

    30 października 2013 @ 23:13 Ewa Trusewicz

    hm, to zobacz na to, może to jest akurat Twój problem :) https://dietaifitness.pl/2012/10/5-sposobow-jak-przerwac-okres-w-ktorym.html

    Odpowiedz

  25. Avatar

    4 listopada 2013 @ 17:59 lastwhisp

    Nie widzia&#322am wcze&#347niej tego postu, niesamowicie przydatny! Niektóre punkty samoistnie wprowadzi&#322am i faktycznie co&#347 jakby ruszy&#322o. Spróbuj&#281 zastosowa&#263 si&#281 do pozosta&#322ych ;). Bardzo dzi&#281kuj&#281 za cenne rady! ;)))

    Odpowiedz

  26. Avatar

    4 listopada 2013 @ 23:59 lastwhisp

    Nie widziałam wcześniej tego postu, niesamowicie przydatny! Niektóre punkty samoistnie wprowadziłam i faktycznie coś jakby ruszyło. Spróbuję zastosować się do pozostałych ;). Bardzo dziękuję za cenne rady! ;)))

    Odpowiedz

  27. Avatar

    6 listopada 2013 @ 18:23 Ewa Trusewicz

    bardzo si&#281 ciesz&#281, &#380e mo&#380e si&#281 przyda&#263! Dajemy czadu! :)

    Odpowiedz

  28. Avatar

    7 listopada 2013 @ 00:23 Ewa Trusewicz

    bardzo się cieszę, że może się przydać! Dajemy czadu! :)

    Odpowiedz

  29. Avatar

    18 listopada 2013 @ 09:21 lastwhisp

    ;)))

    Odpowiedz

  30. Avatar

    18 listopada 2013 @ 15:21 lastwhisp

    ;)))

    Odpowiedz


Czy masz ochotę podzielić się swoją opinią?

Your email address will not be published.

Copyrights © 2024 www.dietaifitness.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.