Czy należy unikać kolacji? Jak to jest po wysiłku? Co jeść?

 
 
Wiele osób pomija kolacje, albo je ostatni posiłek o 18 (mimo, że chodzą spać po np.12) ponieważ gdzieś usłyszały, że jest to dobry sposób na pozbycie się paru kilogramów.
 
TO JEST MIT!
 
Kolację należy jeść, nawet po wysiłku wieczornym, lub popołudniowym, oraz ostatni powiłek należy zjeść 3-4 godziny przed snem (nie o 18 – no chyba, że kładziesz się o 9).
 
 

 

Jedyne, czym się kierujemy przygotowując kolacje, to:

– nie powinna być ona obfitym posiłkiem,
– wieczorem nie jemy węglowodanów.

A więc koniec z kanapeczkami, pizzą, frytkami owsianką czy owocami (suszonymi również) jeśli naszym celem jest zgubienie kilku kliogramów.

Powinieneś skupić się na białku (twaróg, chude mięso, ryby, ew. jaja) oraz na warzywach.A co po wysiłku?

Jeśli kończymy ćwiczyć wieczorem, a był to trening dość ciężki – mimo, że normalnie o tej porze nie jesz – tym razem MUSISZ zjeść!

Dlaczego? Ponieważ po dość wyczerpującym wysiłku nasze mięśnie nie mają zasobu energii – glikogenu (węglowodany). Jeśli nic nie zjemy wówczas podczas nocy zacznie się katabolizm mięśni – energia jest czerpana z białek mięśniowym. Wówczas trening nie będzie skuteczny (zmniejszy się masa mięśniowa jeśli ten proceder będzie się powtarzał). Nie jest to dobre dla Ciebie, ponieważ im masz więcej mięśni, tym Twój metabolizm jest szybszy (tracisz dziennie więcej kalorii i tym szybciej chudniesz).

Osobie, która ćwiczy tylko powolne areoby, gdzie masa mięśniowa raczej się nie zwiększa, będzie trudniej schudnąć niż osobie, która w swoich treningach dodaje intensywne i ciężkie ćwiczenia oraz ćwiczenia z obciążeniem (może być obciążenie własnego ciała).

Zatem jeśli nie chcesz katabolizmu mięśniowego po treningu i spowolnienia metabolizmy – jedz kolacje białkowo węglowodanowo warzywne.

 
 
 
 
Mam nadzieje, że choć trochę Ci to rozjaśniło sprawę :)



Ewa Trusewicz, dietetyk

Dieta i Fitness, Warszawa
www.dietaifitness.pl


Ewa Trusewicz

Dietetyk z wykształcenia oraz przede wszystkim z powołania. Zainteresowanie psychologią przekształciło się w Dietcoaching. Skupiam się na indywidualności podopiecznego. Każdy z nas jest inny i dlatego żywienie powinno być podporządkowane wszelkim aspektom życia człowieka. Chora na chorobę tarczycy Hashimoto pomaga innym chorym.


Copyrights © 2023 www.dietaifitness.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.